Vi har diskuterat interfacet, game-modes, skeppmodifikation och spelidén ytterligare.
Interface:
Innehåller:
- En minimap som innefattar en begränsad radie kring spelaren.
- Chat som även fungerar som kommando-konsoll.
- Styrkemätare, energimätare och ändliga inventarier(missiler, minor etc.).
Skeppets sköld:
Skeppets sköld/energi laddas upp kontinuerligt.
Tre saker påverkar skölden negativt:
- Fientlig eld
- Nitro
- När man skjuter
När sköldmätaren är tom tar skeppet skada av fientlig eld. Ev. kan olika delar skadas såsom vingarna, motorn, sköldgeneratorn (laddar upp skölden) eller kanonerna.
Gravitation:
Skepp, skott och missiler påverkas av gravitationsfält.
Objekt går att dela in i två grupper:
- Med gravitationsfält:
Planeter (fixa) och högdensitetsasteroider (rörliga) - Utan gravitationsfält:
Vanliga asteroider, skepp, skräp etc.
Kolliderar ett skepp med en planet eller en asteroid så exploderar det alt. förlorar mkt. kraft.
Skepp skulle eventuellt kunna släppa gravitations-minor.
Ammunition:
Vanliga skott är en oändlig resurs. Missiler och ev. minor är en ändlig resurs, som måste laddas på i en depå/spelarens bas.
Game-modes:
- Capture the flag:
Hämta motståndarlagets flagga och flyg den till hembasen ger ett poäng för laget.
Då spelare dör spawnas nytt skepp i hembasen.
En spelrunda har ett tidstak; när tiden är slut vinner laget med flest poäng. - Team deathmatch:
Poäng ges till spelare för eliminering av fiendeskepp. Då spelare dör spawnas nytt skepp på godtycklig position.
En spelrunda har ett tidstak; när tiden är slut adderas spelarnas poäng i vardera lag.
Laget med flest poäng vinner.
Level editor:
En enkel level-editor med grafiskt gränssnitt bör implementeras.
Skeppmodifikation:
Till en början finns fördefinierade skepp med olika: topphastighet, acceleration, antal missiler/bomber, rotationshastighet, massa, sköld/energi och storlek.
Till på torsdag:
Flawe fixar PDF-dokument på design-mallar.
David gör en skiss på interface.
Alla kollar upp sina lediga tider så vi kan stämma en ny tid för måndagsmötet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar