tisdag 20 februari 2007

Möte 2007-02-19

Vi har diskuterat interfacet, game-modes, skeppmodifikation och spelidén ytterligare.

Interface:
Innehåller:

  1. En minimap som innefattar en begränsad radie kring spelaren.
  2. Chat som även fungerar som kommando-konsoll.
  3. Styrkemätare, energimätare och ändliga inventarier(missiler, minor etc.).

Skeppets sköld:
Skeppets sköld/energi laddas upp kontinuerligt.
Tre saker påverkar skölden negativt:

  1. Fientlig eld
  2. Nitro
  3. När man skjuter

När sköldmätaren är tom tar skeppet skada av fientlig eld. Ev. kan olika delar skadas såsom vingarna, motorn, sköldgeneratorn (laddar upp skölden) eller kanonerna.

Gravitation:
Skepp, skott och missiler påverkas av gravitationsfält.
Objekt går att dela in i två grupper:

  1. Med gravitationsfält:
    Planeter (fixa) och högdensitetsasteroider (rörliga)
  2. Utan gravitationsfält:
    Vanliga asteroider, skepp, skräp etc.


Kolliderar ett skepp med en planet eller en asteroid så exploderar det alt. förlorar mkt. kraft.
Skepp skulle eventuellt kunna släppa gravitations-minor.

Ammunition:
Vanliga skott är en oändlig resurs. Missiler och ev. minor är en ändlig resurs, som måste laddas på i en depå/spelarens bas.

Game-modes:

  1. Capture the flag:
    Hämta motståndarlagets flagga och flyg den till hembasen ger ett poäng för laget.
    Då spelare dör spawnas nytt skepp i hembasen.
    En spelrunda har ett tidstak; när tiden är slut vinner laget med flest poäng.
  2. Team deathmatch:
    Poäng ges till spelare för eliminering av fiendeskepp. Då spelare dör spawnas nytt skepp på godtycklig position.
    En spelrunda har ett tidstak; när tiden är slut adderas spelarnas poäng i vardera lag.
    Laget med flest poäng vinner.


Level editor:
En enkel level-editor med grafiskt gränssnitt bör implementeras.

Skeppmodifikation:
Till en början finns fördefinierade skepp med olika: topphastighet, acceleration, antal missiler/bomber, rotationshastighet, massa, sköld/energi och storlek.

Till på torsdag:
Flawe fixar PDF-dokument på design-mallar.
David gör en skiss på interface.
Alla kollar upp sina lediga tider så vi kan stämma en ny tid för måndagsmötet.

Inga kommentarer: